פייסבוק, אינסטגרם או סנאפצ’ט – בסוף, כולנו כלבלבים

פעם החיים היו פשוטים - התחלת עם בחורה, קיבלת את המספר שלה והתקשרת. לצערי, אני לא חי ב"פעם", וכשהתיישבה לי על הבר בחורה שיכולתי להישבע שהיא אישתי לעתיד, נאלצתי להצטרף לכל רשת חברתית אפשרית כדי לנסות לעמוד בקצב שלה. למקרה שתהיתם, הכלבלב של הסנאפצ'ט לא מחמיא לי במיוחד.

ילד וילדה עם מובייל

נתחיל מההתחלה – Boy Meets Girl 

אני מעריץ גדול של התחלות, זה שלב השימור שקשה לי איתו – כשנדמה לי שיש אינסוף התחלות שמחכות שאתחיל אותן מעבר לפינה (או במקרה שלי, מעבר לבר). כל זה בשביל להדגיש עד כמה זה היה שונה כשפגשתי את נעה. פינקתי אותה ואת החברה שלה בשני צ’ייסרים און דה האוס. חברה שלה הזמינה פיג’ ואיבדה אצלי כל נקודת זכות (עדיף להזמין תה בבר מאשר פיג’) ונעה הזמינה ג’ין אנד טוניק, כיאה לבחורה כלבבי. היה בה איזה קסם יוצא דופן, ובסוף העזתי לשאול אותה אם נוכל להכיר טוב יותר. בתגובה היא אמרה לי את שמה המלא, “תוסיף אותי לפייסבוק״, ונעלמה.

אישה מצטלמת סלפי

משמעות הקיום האנושי – שוטטות ברשתות חברתיות

נעה חזקה בעניין הרשתות החברתיות. בעוד שאני מסתפק בהצצה רנדומלית בפיד, מסמן וי על איזו סקרנות בסיסית וממשיך הלאה – נעה היא ההפך הגמור אחת כזאת שמעלה סטטוסים בכמות שגורמת לי לתהות איך היא מצליחה להספיק לעשות גם דברים אחרים ולהיות אדם מתפקד בחברה. היא הסבירה לי שפייסבוק זה כבר “אאוט” והציעה לי לעקוב אחריה באינסטגרם, טוויטר וסנאפצ’ט. זה אמנם לא הסגנון שלי, אבל מה זה כבר כמה אפליקציות חדשות בתמורה לאהבת אמת? מהר מאוד, כך התברר לי, כל רגע בחיים הוא תפאורה נהדרת לאינסטגרם. הגילוי הזה לא הגיע בקלות, למדתי את זה בדרך הקשה אחרי שהעזתי לקחת ביס מהמנה שלי כשהיא הגיעה לשולחן. הדציבלים שבקעו מנעה גרמו לי להבין שעשיתי את הבלתי נתפס – הרי “איך אפשר לאכול לפני שמצלמים?!”

שני אנשים מצלמים פיצה

מצא את ההבדלים – המדריך הזריז

הדרך הטובה ביותר להשתלט על הנושא הוא להבין את ההבדל המרכזי בין הרשתות החברתיות, על אף שגיליתי שיש חפיפות רבות ביניהן (מה שבעיקרון מעלה את השאלה למה צריך כל כך הרבה מבחר? אבל כששאלתי קיבלתי מנעה מבט מלא זלזול, אז הבנתי שיש דברים הנשגבים מבינתי). אז מה ההבדל?

פייסבוקפייסבוק היא פלטפורמה שמעצימה דעות של אנשים. בין אם נסכים לדעה או לא, אנחנו ניחשף אליה, נלחץ לייק או נגיב, נשתף את הסטטוס ובקיצור הבנתם את הנקודה. בנוסף ניתן ליצור קשר עם משפחה וחברים ולהרחיב את המעגל מה שנקרא. פייסבוק נועד למי שמחובר לעולמו הפרטי. הפייסבוק הוא שילוב של תכנים עם תמונות/וידאו/לינקים – אבל הוא “לא מאוד רלוונטי אלא אם אתה פעיל פוליטית/חברתית או אם אתה מחפש דירה”, לפחות כך טוענת המומחית.

אינסטגרם אינסטגרם לעומת זאת, ממלאת צרכים אחרים – הנאה, יצירה, רוגע, ונועדה למי שמבקש לחקור עולמות חדשים, לעקוב אחרי ״סלבס״ (או ״אושיות״ כמו שנעה אוהבת להגדיר את זה) ושפע של מותגים שיעשו לכם חשק לקנות גם אם לא תכננתם לפתוח את הארנק. נראה כי אנשים צעירים מראים יותר התעניינות באופנה, יופי והברנז׳ה ולכן יעדיפו את האינסטגרם מאשר את הפייסבוק. בנוסף, גיליתי שזה המקום לכל צלם מתחיל שקנה מצלמה ממש יקרה ולא בדיוק יודע עדיין מה לעשות איתה. אבל היי, זה חיובי ליצירתיות ואני בעד.

טוויטר פלטפורמה מבוססת תוכן בלבד ומשמשת להעברת מסרים מיידיים. מעין מיקרובלוג – המקום המושלם לאינטלקטואלים, אמנים, ציניקנים, בדרנ פוליטיקאים, סלבס ולמעשה כל אלו שיש להם מה להגיד או שיש מי שיקשיב להם. אוסף ה״פנינים״ של המשתמש מוגבל ל-140 תווים בלבד, מה שהופך את האתגר החוויתי למהנה במיוחד. בעזרת הטוויטר ניתן לעקוב אחר מגמות וטרנדים בעולם, להתעדכן בחדשות האחרונות מאנשים שאתם עוקבים אחריהם ועד חדשות גלובליות עולמיות כמו הוריקן בארה״ב, גל חום באירופה או מה קורה עם משפחת קרדשיאן.

סנאפצ׳ט אם עברתם את גיל 23 (וכנראה שעברתם), הרשו לי להניח מראש כי אתם לא ממש מבינים מה זה סאנפצ׳ט ולמה צריך את זה. ובכן, אם כבר התנסיתי, הרשו לי להסביר. סנאפצ׳ט עונה בעיקר על הצורך לתעד את הדברים בדיוק ברגע שהם קורים, יותר ״אותנטי״ מה שנקרא. אבל מצד שני, זה מחייב אותנו להיות תמיד עם האפליקציה פתוחה ומוכנה וזה קצת מעיק, לפחות בגילי. כמו בכל אפליקציית מסרים, גם סנאפצ’ט מאפשרת שליחת טקסטים, וידאו, סרטונים ואימוגי’ז. הטוויסט? ברגע שהצד השני יצפה בתוכן ששלחתם לו התוכן יעלם. בניגוד לפייסבוק, אין כאן פוסטים – יש סיפורים שהם למעשה רצף של תמונות/סרטונים קצרים שהועלו ב-24 שעות האחרונות. מהרגע שהעלתם תמונה/וידאו לסיפור שלכם, מתחילה הספירה לאחור ולאחר 24 שעות זה נעלם ונמחק. הכוכבים הגדולים שלו הם הפילטרים הגורמים לכל משתמש להראות כמו כלבלב או להתהלך עם זר פרחים על הראש, כאילו כל יום זה שבועות. הפואנטה? כשאגלה אעדכן אתכם.

ההבדלים בין המינים שוב (לא) מפתיעים
מחקר שנערך על ידי פייסבוק העולמית מצא כי גברים נוטים להשתמש בפלטפורמות החברתיות בצורה פרקטית. כלומר הם ינצלו אותן לטובת החיים המקצועיים והפרטיים שלהם. עיין ערך: נעה. זה בא לידי ביטוי בהצטרפות לקבוצות אשר משרתות את האינטרסים שלהם, מעקב אחרי דפי חדשות ודפים המספקים להם מידע רלוונטי. לעומת זאת, נשים דווחו כי הרשתות החברתיות עונות להן על צורך רגשי-חברתי כגון יצירת קשר עם אנשים ושמירה על קשר עם המשפחה.

Drug Of Choice

מהר מאוד אימצתי את ההרגלים החדשים – מעבר למעקב נלהב אחרי נעה, גיליתי שהקפה של הבוקר, הקוקטיילים שאני מכין בבר (ובמיוחד המוסקו מיול הפוטוגני שלי), הנעליים שלי ליד איזה עלה בכביש – כל אלו שווים זהב באינסטגרם. זה היה כשצילמתי את כתם היין על השולחן כשהיא אמרה לי שזה נגמר בינינו. כשהגעתי הביתה באותו לילה היה בי חלק שהרגיש הקלה, המרדף אחר הלייקים הסתיים ואפשר לחזור לחיים האמיתיים. לקח לי כמה ימים להפסיק לעצום עיניים ולהכיר בזה שהתמכרתי. להודות בזה שאני נהנה להקיא קשת בענן בסנאפצ’ט ולתעד את הרגעים הכי יומיומיים לאינסטגרם. מעל הכל –
הרגשתי שאני לא יכול ולא מוכן לאכזב את העוקבים שלי, מגיע להם יותר מזה.

קוביות שבצנה

פייסבוק, אינסטגרם או סנאפצ’ט – בסוף, כולנו כלבלבים was last modified: June 21st, 2017 by מערכת הבלוג